Svar: Hjælp til vænne fra flasken
22. februar 2023
Alder:
14 mdr.
Kære MK
Tak for dit brev :)
Hvor er jeg glad for at høre, at lillebror er faldet til i dagplejen. Det har godt nok været en hård periode, og hvor har I bare gjort meget for, at han skulle have det godt. Det er så dejligt, at I kan mærke, at han nu trives. Han er ikke længere ulykkelig, men faktisk okay med at blive afleveret, han kaster ikke op, og hjemme er han også glad. Det er jo noget helt helt andet end tidligere, så godt!
Det lyder som en god idé, hvis I kan trappe flaskerne ud, så han stille og roligt kommer væk fra dem. Og jeg vil netop anbefale jer, at I trapper ud. Det vil sige, at flasken om aftenen synes jeg, at I skal bibeholde i fuld mængde - og I skal heller ikke fortynde mælken. Flasken sen aften tænker jeg, at I skal prøve at skrue ned, så han f.eks. "kun" får 125-100 ml lige nu, og flasken om natten skrues ned til f.eks. 75-50 ml., måske gradvist helt ned til 25 ml, hvis I kan. Jo mindre I kan vænne ham til at drikke af gangen, jo lettere vil det være at skulle undvære flasken helt. Og efter en lille tår, kan I måske godt sige "slut, der er ikke mere" eller lignende, så han lærer, at det er den mængde, han får...
I første omgang er det derfor natflasken, som skal trappes ud, og det tænker jeg sker lettest, hvis han stadig får mælk både aften og sen aften. I bør også bibeholde godnatgrøden, fordi den er med til at sikre, at han ikke vågner og søger flasken, fordi han reelt er sulten.
De fleste børn har det så bedst med, at det er den sene flaske, som forsvinder og til sidst er det så flasken før putning, der fjernes. Men nogle gange er det faktisk lettere at fjerne flasken før putning, så det er den sene aftenflaske, som forsvinder sidst. I må her prøve at vurdere, hvad der passer jer og jeres dreng bedst.
Flasken før putning skal på sigt erstattes af en kop med mælk og senere vand, imens han f.eks. får læst historie, putter med sin bamse, putteklud osv. Det er vigtigt, at sætte et nyt ritual i stedet for flasken og skabe et ritual, som naturligt stadig er der og dermed tager over, når flasken forsvinder. Det er vigtigt ikke at fjerne flasken uden at give noget nyt og tryghedsgivende i stedet.
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han skal drikke tilstrækkeligt hele dagen igennem. Hvis han ikke drikker nok vand i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det aften og nat. Nogle børn har trods deres indtag af væske om dagen dog stadig behov for at få lidt vand om natten, og det skal der naturligt være plads til. Hvis det viser sig, at jeres dreng har brug for lidt vand i løbet af natten, så kan I give ham vand af en drypfri kop, og I kan holde mængden nede, så han ikke drikker så meget, at han tisser igennem bleen, men så han stadig kan få slukket sin tørst. På sigt kan han have en drypfri kop ved eller i sengen, som han så selv kan finde og drikke af, hvis han vågner og er tørstig, det tænker jeg vil være okay, så længe mængden holdes nede, og der netop er tale om vand og ikke mælk :)
Jeg tænker, at det vil være realistisk, at I stopper med flaske inden for nogle få uger, og dermed stopper omkring 15 måneders alderen, som jeres sundhedsplejerske også har sagt vil være godt:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske